Prva intervencija

Mladi i vejpanje - važni rezultati američke studije

Ivana Rimac Lesički

Vejpaš? Razmišljaš o prestanku? - tako je glasio sadržaj oglasa na društvenim mrežama. Klik je vodio na web stranicu znanstvene studije koja je svojim rezultatom pokazala uspjeh prve ikad skrojene intervencije za prestanak vejpanja upravo u ovoj populaciji. Prilagodbom jezika, pristupa, sredstva i mjesta ciljanoj populaciji, studija je završila s 38 posto ispitanika, prosječne dobi od 16,4 godina, koji su uspješno apstinirali od vejpanja. Važan rezultat opisan je u stručnom radu objavljenom u znanstvenom časopisu JAMA.

Studija objavljena u JAMA-i

Web stranica

No, pokazuje i važan smjer u smislu realnog osvještavanja problema i osmišljavanja praktičnih mjera za njegovo rješavanje. A problem su, dakako, mladi i vejpanje. Upravo je to populacija koju se mahom “izvlači na stol” kao glavni argument kad su u pitanju e-cigarete na način argumentiranja da se ovi i ostali nikotinski proizvodi moraju percipirati jednako kao klasične cigarete kako ih ne bi učinili privlačnima mladim ljudima. No, paralelno s takvom teorijom izvještaji jasno ukazuju na porast korištenja e-cigareta kod mladih i daljnje ignoriranje sigurno neće zaustaviti eksperimentiranje karakteristično ovoj dobi. Usporedo s takvim stavom zakinuti ostaju odrasli pušači, ovisnici o cigaretama.

Razlike među zemljama

Stoga u ovom trenu s jedne strane u nekim zemljama, poput Velike Britanije, e-cigarete se koriste kao dokazano sredstvo pomoći u odvikavanju od pušenja, a u nekim zemljama pa tako i kod nas, ne vodi se ni evidencija uopće je li netko korisnik e-cigareta ili drugih nikotinskih proizvoda. Kao kategorija to naprosto ne postoji. Ovaj američki rad pokazao je korak o kojem se raspravlja kroz niz znanstvenih članaka pa tako i u strategiji koju je izdao britanski Royal College of Physicians. Uz sigurnost e-cigareta kao alata za pomoć u prestanku pušenja odraslim pušačima, naveli su potrebu za suzbijanjem porasta korisnika kod onih koji nikad nisu koristili nikakve duhanske ni nikotinske proizvode, mladima. Tim više je ova studija važna jer je pokazala smjer kojim treba pristupiti ovoj populaciji.

U ispitivanju je sudjelovalo 1503 korisnika e-cigareta podijeljenih u dvije skupine, a regrutirani su spomenutim oglasima na društvenim mrežama. U jednoj skupini dobivali su sadržaj o studiji, a u drugoj skupini interaktivne materijale programa među kojima su različiti edukativni materijali, vježbe disanja, mindfulness treninzi, mentalna podrška, izgradnja samopouzdanja itd. U toj skupini postotak apstinenata, kontroliranih nakon jednog i nakon sedam mjeseci, bio je navedenih 38 posto u usporedbi s deset posto manje u drugoj skupini.

Loading...